Opis projektu
Istniejące już place zabaw w sołectwach Przytoń, Dołgie i Jelenino mają okazję stać się miejscami jeszcze lepszej zabawy, nauki oraz integracji mieszkańców poszczególnych sołectw.
Odpowiadając na potrzeby zgłaszane przez najmłodszych, rodziców czy dziadków posiadamy tam także przestrzeń dającą im możliwość czynnego korzystania ze wspólnie spędzonego czasu na świeżym powietrzu. W tych lokalizacjach znajdują się także tzw. "siłownie pod chmurką", dlatego osoby dorosłe będą mogły równolegle wykonywać ćwiczenia gimnastyczne poprawiające ich kondycję fizyczną.
Fizyka pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki nauce fizyki poznajemy piękno i mądrość przyrody, której jesteśmy częścią. Postanowiliśmy ułatwić naszym dzieciom zdobycie wiedzy i połączyć naukę z zabawą, dodając na istniejące już place zabaw urządzenia sensoryczno-naukowe. Zaciekawienie, zaangażowanie, eksperymentowanie – to wszystko sprawi, że odwiedzające plac zabaw rodziny z dziećmi również zaciekawią się zgłębianiem tajników nauki.
W skład urządzeń wejdą potrójne panele muzyczne, gry "eko - memory", a także eko kuchnia wraz z piaskownicą.
Panele muzyczne będą miały wpływ na wrażliwość muzyczną, która powinna być kształtowana od najmłodszych lat, gdyż muzyka rozwija wiele umiejętności: logiczne myślenie, uważne słuchanie i integrację wszystkich zmysłów. Dowiedziono, że muzyka aktywizuje do pracy obie półkule mózgowe i umożliwia im stan równowagi. Panele muzyczne umiejscowione będą we wszystkich wnioskujących sołectwach.
Nauka połączona z zabawą angażuje wszystkie zmysły dziecka, które w ten sposób z łatwością przyswaja wiedzę o otaczającym nas świecie. Odwołanie do dawnych wytworów techniki i funkcjonowania maszyn prostych buduje w dziecku umiejętność rozumienia dzisiejszych, bardziej zaawansowanych technologii. Co zrobić, by uchronić się przed jego negatywnym wpływem i jak być bardziej ekologicznym na co dzień? Na to odpowie ekologiczne memory. Eko-memory umiejscowione będą na placach zabaw w sołectwach Dołgie i Jelenino.
Eko-kuchnia to całoroczne, plenerowe urządzenie, w którym najmłodsi mogą na świeżym powietrzu pobawić się w swoją ulubioną zabawę, czyli gotowanie! W skład Eko-Kuchni (często nazywanej kuchnią błotną) wchodzą mini-naczynia, garnki, patelnie wykonane ze stali nierdzewnej, które sprawią, że zabawa będzie jeszcze ciekawsza. Urządzenie pozwala na swobodną zabawę dzieci, wykorzystując powierzchnię wokół blatów. Plenerowa kuchnia pozwala na wiele zabaw niezależnie od pogody i pory roku. Konstrukcja urządzenia jest stalowa, dzięki czemu Eko-Kuchnia dłużej będzie służyła dzieciom, natomiast blaty są wykonane z wysokiej jakości ryflowanych desek kompozytowych, odpornych na działanie warunków atmosferycznych. Przy eko-kuchni stanie piaskownica. Urządzenie to stanie na placu zabaw w Przytoniu.
Kolejne etapy realizacji projektu:
1. Rozbiór nienadających się do użytku i uszkodzonych zabawek wraz z utylizacją.
2. Doposażenie aktualnego placu zabaw o zabawki naukowo-sensoryczne: Dostawa, zakup oraz montaż 6 certyfikowanych urządzeń, dzięki którym osoby z nich korzystające lepiej zrozumieją świat fizyki. Sprzęty te umożliwią zdobycie wiedzy, czyli połączą naukę z zabawą.
Współwnioskodawczynie to: Ewa Jagieła, Urszula Mroczek, Izabela Wiśniewska oraz Agnieszka Mastalerz-Madej (Stowarzyszenie Spójnik)
Uzasadnienie realizacji zadania
Place zabaw we wspomnianych wsiach, to miejsce dla rodzin z dziećmi w różnym wieku, różnych potrzebach i zainteresowaniach. W chwili obecnej nie istnieją w tych sołectwach miejsca, gdzie można zdobywać wiedzę poprzez zabawę (aktywność intelektualna), mogąc łączyć to z aktywnością fizyczną. To bardzo ważne potrzeby naszych mieszkańców, jak i osób, które odwiedzają nasze sołectwa szczególnie w sezonie letnim (mamy tu gospodarstwa agroturystyczne). Mała aktywność na świeżym powietrzu, brak spontanicznej zabawy, uwolnienia energii i kontaktu z rówieśnikami w znacznym stopniu pogarszają kondycję psychiczną, fizyczną oraz zdolność nawiązywania zdrowych relacji społecznych. Dlatego już dzisiaj powinniśmy skoncentrować się na rozwiązaniach, które zachęcą dzieci i młodzież oraz ich opiekunów do różnych form nauki i aktywności na poza domem. Postanowiliśmy ułatwić naszym dzieciom zdobywanie wiedzy i połączyć naukę z zabawą dodając na istniejące już place zabaw urządzenia sensoryczno-naukowe.